اول کار بگم که چیزی به اسم موتور سنگین تو دنیا وجود نداره و این اسم مستعاریه که موتور سوارای ایرانی برای موتورهای پر حجم (معمولاً بیش تر از250 سی سی) انتخاب کردن. ممنوعیت این نوع موتورها به دلیل ترورهایی بود که در دوران پس از انقلاب صورت گرفت. بعد از این اتفاقات، محدودیت‌ها رفع شد تا اینکه سال 1366 ترور دیگری رخ داد و از به بعد پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، قوانین متعددی را برای موتورهای سنگین وضع کرد.

چرا محدودیت ها هنوز پا برجاست؟

محدودیت های موتور سنگین

احتمالاً شما هم به این فکر افتادید که اون موقع ها اوضاع جامعه خطرناک بود، اما چرا هنوز این ممنوعیت ها و محدودیت ها پابرجاست؟

 

پس از فروكش كردن گرماي انقلاب، سختي رانندگي با موتورهاي سنگين از بين رفت بعد از به قتل رسیدن سعيد حجاريان با موتور 1000 و سر و صدای زيادي که به پا كرد. پلیس راهنمایی و رانندگی برای جبران ضعف ناوگان حمل و نقل خودش با همکاری نهادهای ذیربط قوانین سختگیرانه ای را برای تردد موتورسنگین در سطح شهر ایجاد کردن  و دوباره ای محدودیت ها سختگیرانه تر اعمال شد.

گواهینامه موتور سنگین بگیر

گواهینامه موتور سنگین

گرفتن گواهینامه موتور سنگین به دو صورت انجام میشه که هر دو تاش زیر نظر دولته. توجه کنید برای سوار شدن هر موتوری بایدگواهینامه داشته باشید. اما موتورسیکلت هایی با حجم موتور بیش از 250 سی سی به مدارک مختلفی مثل گواهینامه موتور سواری حرفه ای (که عموما آموزشگاه های خصوصی ارائه میدن) و برگه سبز موتور نیاز دارید. 
دقت کنید که نبود هر کدوم از این مدارک برای موتور سنگین میتونه تا چند ماه خواب توی پارکینگ راهنمایی رانندگی در پی داشته باشه.

 

سوار شدن موتور سنگین داخل شهر بدون گواهینامه شامل جرایمی مثل قاچاق موتور سیکلت، به خطر انداختن جان شهروندان، قانون شکنی، توقیف موتورسیکلت و جریمه میشه. 

دلایل ممنوعیت رانندگی سنگین

ممنوعیت تردد موتور سنگین تنها به دلایل ایمنی نیست و عواملی مثل خروج ارز، آلودگی صوتی و آزار شهروندان و افزایش تصادفات نیز در ممنوعیت آن دخیل هستند.

  •  جای موتورسیکلت فقط داخل پیست است نه در خیابان!
     دلیل خنده‌داریه چرا که:
     اولاً، موتور ها با تیراژ بالا در جاده های شهری در هر کشوری در دنیا مجاز هستند، درست مثل خودروهای اسپرت و به طور کلی نباید وسیله نقلیه را به طور کامل از تردد جاده ای منع کرد.

           دوم اینکه پیست یک محیط 24 ساعته نیست و فقط در ساعات خاصی از شبانه روز میشه واردش شد که در این صورت فقط افراد خاصی با مبالغ معین و گواهینامه های مشخص حق استفاده از پیست را در زمان های مشخصی دارند و این محیط نمی باشد. یک فضای مشترک رایگان هرکی میخواست موتور سواری کنه بره!

           
           سوما که اصلاً پیست موتورسواری ایده آل و استاندارد در ایران نداریم.

 
  •  موتورهای با حجم بالا باعث آلودگی صوتی میشن!

 آلودگی صوتی ممکن است دلیل خوبی برای ممنوعیت آنها نباشد و اگر به خودروهای دیگر نیز همینطور نگاه کنیم، آلودگی صوتی ناشی از کامیون های سنگین 10 برابر بیشتر از موتورهای سنگین است. با نصب یک صدا خفه کن یا کاهنده صدا می توانید از کاهش آلودگی صوتی اطمینان حاصل کنید. اما بسیاری از علاقه مندان این موتور را به دلیل صدایی که تولید می کند دوست دارند و موتوری که صدا تولید نمی کند برای آنها جذابیتی ندارد. موتورسیکلت هایی که باعث آلودگی صوتی می شوند هم جریمه می شوند و هم توقیف می شوند

 

  • میزان تصادف با چنین موتورهایی بالاست!

باید بدانید که به دلیل ممنوعیت این نوع موتورسیکلت ها، آموزش سوارکاری آنها به درستی انجام نمی شود و آموزش اغلب در حوزه موتورسیکلت های زیر 250 سی سی است. بنابراین، راندن موتورهای سنگینی که حساسیت دریچه گاز و ترمز بالایی دارند و کنترل آنها سخت تر است، بسیار دشوار خواهد بود. این موضوع باعث می شود کسانی که برای اولین بار پشت این موتورها می نشینند نتوانند آنها را کنترل کنند و باعث تصادفات زیادی شوند. در گذشته دو نوع مجوز وجود داشت، یکی برای موتورهای معمولی و دیگری برای موتورهای سنگین. امروزه با رشد موتورها در دنیا، زیرساخت های لازم باید فراهم شود.

 

     

چرا موتور سنگین باید آزاد شود!​

دلایل زیادی وجود داره که میتونه کشور ما را به یکی از قطب های مسابقات اتومبیل رانی سنگین تبدیل کنه. ایران از نظر آب و هوا کشوری چهار فصله و در هر شرایطی برای برگزاری مسابقات مناسبه. موتورسواری تو ایران هم محبوبه و درآمد خوبی میشه از این طریق ایجاد کرد و درآمد بدست اومدهه از این مسیر میتونه به ساخت پیست های بیشتر و بهبود آنها کمک کنه. 

در حال حاضر موتورهای بالای 250 سی سی یا به اصطلاح موتورهای سنگین در ایران مخصوص افراد خاص هستند. این موتورها طبق مقررات جاری راهنمایی و رانندگی پلاک دریافت نمی‌کنند.

 

کلید لذت بردن از یک موتورسیکلت قوی و سریع، صرف نظر از شرایط رانندگی و محدودیت های قانونی، خرید نمونه قانونی با قیمت مناسب است. بازار گرم و نسبتاً پر رونقی برای تجارت موتورسیکلت های سنگین وجود دارد، اما نمونه های بسیاری این موتورها در واقع به صورت غیرقانونی و از طریق مبادی قاچاق وارد کشور ما شده اند و به هیچ وجه مجوزی برای آنها صادر نمی شود.

نمونه های دیگری نیز وجود دارد که از پنجره نمایش های موتور سیکلت می گذرد و عوارض و تعرفه ها را به صورت صفر مایل و به صورت قانونی پرداخت می کنند، اما قیمت بسیار بالایی دارند و خرید آن برای بسیاری از مردم عملا غیرممکن است.

سخن آخر

دکترموتوری به عنوان متخصص فعال در زمینه تامین قطعات و لوازم موتور سیکلت و تعمیرات موتور از شرایط بعد بازار لوازم یدکی و جانبی موتور های سنگین باخبره و موتور سوار ها رو درک می‌کنه که سودجو ها بخاطر کمبود قطعات، لوازم یدکی موتور سنگین رو با قیمت های دلبخواهی و سر سام آوری به عموم عرضه میکنن. و این شاید یکی از دلایلی باشه که خیلی از افرادی که عاشق سواری با این موتور ها هستن عقب بکشن و نتونن استفاده بکنن.

دکترموتوری در تلاشه تا در این راستا در جهت سهولت مشتری لوازم یدکی و لوازم جانبی انواع موتور را به مرور در فروشگاه آنلاین خود اضافه کند تا مشتریان هم بتوانند به راحتی به لوازمی که میخواهند دسترسی داشته باشند هم با قیمت منصفانه تری آن را تهیه کنند.